Strategi Udvikling & Eksekvering

Jeg hjælper dig med at udvikle og eksekvere en forretningsstrategi, der leverer resultater.

Ofte styrer virksomhederne deres daglige drift fint, men når man f.eks. bliver konfronteret med nye udfordringer i branchen eller ønsker at erobre nye markeder, har mange virksomheder brug for kompetent, ekstern hjælp til at sætte en ny strategisk retning, holde fast i denne og sikre eksekvering.

Jeg har udviklet nogle enkle, effektive og praktiske strategiprocesser, som også kan øge væksten og rentabiliteten i din virksomhed.

Jeg fokuserer på at sikre, at en udviklet strategi efterfølges af en klar eksekveringsplan, for der er dokumenteret belæg for, at virksomheder, der behersker begge discipliner, ligger langt foran andre virksomheder – uanset virksomhedens størrelse og muligheder i øvrigt.

Jeg har før gjort det med succes for flere forskellige virksomheder, og jeg kan gøre det samme for din forretning.

Forretningsstrategier, der leverer resultater

Bestyrelse

En velovervejet og forskelligartet sammensætning af bestyrelsen kan gøre en betydelig forskel for udviklingen af et selskab.

Som erfarent bestyrelsesmedlem tilstræber jeg at tilføre en reel værdi til din virksomhed, således at mine input kan bidrage til en øget indtjening, herunder en plan for, hvordan virksomheden konstant kan udvikle sig positivt gennem medarbejder-trimning, innovation, digitalisering og generel fornyelse.

I bestyrelsen arbejder jeg – jeg arbejder tæt sammen med andre bestyrelsesmedlemmer og sørger for, at din virksomhed får maksimalt udbytte af mine kompetencer til at udvikle succesfulde forretningsstrategier.

Du kan trække på mit betydelige, internationalt netværk på tværs af brancher og markeder, og jeg bidrager dedikeret med mine særlige ekspertise – blandt andet inden for:

  • Internationalt vækst & Salg.
  • Go-To-Market strategier & Marketing.
  • Digitalisering – primært for at styrke hele værdikæden inkl. Software-as-a-Service (SaaS) & abonnement forretningsmodeller.
  • M&A / Strategiske partnerskaber & alliancer.
  • “Mennesket først” (empatisk ledelse).

Advisory Board

Mange ejere og iværksættere er meget alene med mange vigtige beslutninger. Især små og mellemstore virksomheder kan med fordel oprette et Advisory Board, der giver mulighed for at samle en håndfuld kompetente personer, som kan rådgive dig på forskellige forretningsområder, hvor du måske ikke selv føler dig på hjemmebane.

Som erfarent Advisory Board medlem kan hjælpe dig med at sammensætte et Advisory Board, der opfylder dine behov. Jeg kan også blive et aktivt medlem i dit Advisory Board og rådgive dig i mine særlige ekspertiseområder:

  • Internationalt vækst & Salg.
  • Go-To-Market strategier & Marketing.
  • Digitalisering – primært for at styrke hele værdikæden inkl. Software-as-a-Service (SaaS) & abonnement forretningsmodeller.
  • M&A / Strategiske partnerskaber & alliancer.
  • “Mennesket først” (empatisk ledelse).

Digitalisering

Vi lever i en tid, hvor vi er bekymret om at miste nærheden til vores kunder og dermed behovet for at understrege værdien af ​​vores produkter og tjenester – i den ene eller den anden form; “lige meget hvordan”.

Når jeg taler med virksomheder, der ønsker at gøre brug af de stigende digitale muligheder – især i visse brancher og B2B-markeder, hvor kompleksitet er høj – er det bedste råd jeg kan give lige fra starten:

“Digital vækst afhænger mere af forretningsmodellen end af teknologien.”

Derfor er væsentlige forretningsmodelkriterier som:

  • kunde value proposition (at hjælpe kunder med at få et job udført)
  • og virksomhedsformlen, der skal være rentabel (hvordan skaber man værdi for virksomheden, mens man giver værdi til kunder)

vigtige parametre, der stadig skal defineres meget klart.

Når du ser på digitale værktøjer,

  • så tale om og diskutere HVORFOR man skal bruge disse teknologier (f.eks. for at gøre det nemmere for kunderne at handle eller for at lette dine egne processer = digital transformation)
  • Og tale mindre om HVORDAN – være parat til at få HVORDAN outsourced; og det behøver slet ikke at være dyrt.

Her kan SMVer have en konkurrencemæssig fordel, da det er nemmere at “flytte” en lille speedbåd en et stort tankskib.

Jeg har med succes implementeret digitale strategier for flere af de virksomheder, jeg har arbejdet for, og jeg kan også hjælpe dig med at definere målet og eksekvere den planlagte strategi.

Go-To-Market Strategi

Internationalisering

“Internationalisering – du skal føle det under din hud.”

Når jeg rådgiver virksomheder, der har en ambition om at internationalisere, så kan jeg se, at der er en tendens til at retter sig mod et land, der ligner deres eget land:

  • på sprog
  • finansielle strukturer
  • juridiske og økonomiske systemer

og / eller

  • kultur.

I princippet er der ikke noget galt med denne tilgang, men ikke nødvendigvis det land, hvor du kan gøre den største forskel med dine produkter og / eller tjenester og ved det opnå den største fortjeneste.

Ud over markedsundersøgelser, indsamling af alle nøglefakta og afklaring af din reelle chance for at få succes på et andet marked, er der en faktor (de sidste 20% af din internationaliseringstilgang), der kan gøre en væsentlig forskel:

Jeg kalder det ”Internationalisering – du skal føle det under din hud” – faktor.

Det er et indblik i et marked, der er meget vigtigt at have for at undgå forkerte investeringer og som ofte ”kun” indfødte har eller personer med konkret erhvervserfaring fra et marked.

Hvis du overvejer at erobre nye markeder, så lad os finde ud af, hvordan jeg kan hjælpe dig med udvikling og eksekvering af en vellykket Go-To-Market-strategi. Jeg har gjort det før for flere forskellige virksomheder med mærkbare vækstresultater.

Særlig ekspertise

SaaS & Abonnement forretningsmodeller

Der har aldrig været et mere spændende tidspunkt at være i SaaS-branchen end nu. Som nyere forskning viser, har 2021 vist sig at være endnu et solidt vækstår for SaaS-forretninger med 28 % median CARG på trods af Covid.

Og uanset om du sælger software til B2B, B2C eller B2G – eller andre produkter/tjenester gennem en abonnementsmodel – afgørende er, at du tilbyder et produkt/service, som kunderne opfatter som værdifuldt.

I den tidlige fase af enhver virksomhed er en hurtig go-to-market og enkle abonnementer nøglen til succes. Du ønsker at tilbyde en enkel, alt-i-en pakke, som er nem for kunderne at bruge og købe ind. Men, når din virksomhed modnes og markedet bliver mere sofistikeret, bliver du nødt til at fokusere mere på f.eks. kundelevetid, koncentrer dig på opsalg og undgå churn, da disse er nøgleparametre ved siden af ​​ARR (Annual Return Revenue) til værdiansættelse af din virksomhed.

Som CCO i en SaaS-virksomhed er jeg blevet udfordret mig selv med disse emner og har mestret dem med succes og skaleret virksomheden betydeligt.

I dag arbejder jeg for flere SaaS-virksomheder såvel som virksomheder, der tilbyder andre produkter og tjenester som abonnement og hjælper dem med at opnå eksponentiel vækst og sikre den nødvendige hurtige organisationsudvikling.

Hvis du vil, kan jeg også hjælpe din virksomhed. Lad os tale om mulighederne.

Organisationsudvikling

Når du arbejder med forretningsudvikling og ønsker at udvikle din forretning til nye højder – erobre nye markeder, forbedre digitaliseringen eller blot ønsker at gribe mulighederne for vækst – opstår meget hurtigt spørgsmålet, om du har de rigtige kompetencer og folk ombord.

Og uanset om det har været i mine egne lederroller eller når jeg arbejder med og for andre virksomheder, har jeg erfaret, at fokus på organisationsudvikling og forbedring af organisations kompetencer er nøglen til succes.

For forretnings- og organisationsudvikling – stor som små – kan kun fungere, hvis de mennesker, der arbejder med dem, gør de rigtige ting. Derfor handler organisationsudvikling også – og ofte mest – om “menneske-udvikling”.

Især små og mellemstore virksomheder kan drage fordel af at praktisere empati – udfolde medarbejdernes potentiale – og tænke kreativt, når det kommer til at etablere en organisation, der kan klare de hurtige forandringer i den verden, vi lever. For ressourcerne er ofte begrænsede, men behovene er de samme som i store virksomheder.

Derfor bliver jeg ofte bedt om også at bidrage til organisationsudviklingen, når jeg hjælper virksomheder med at skalere deres forretning. Hvad enten det handler om at effektivisere processer, være professionel mentor for medarbejdere eller unge ledere eller finde kreative løsninger til at binde de nødvendige kompetencer til virksomheden – min tilgang er mangfoldig og afhænger af din virksomheds mål og behov.

Autobranchen & Mobilitet

Autobranchen står over for betydelige ændringer inden for de næste år.

Uanset om det er en stigende efterspørgsel efter elbiler eller nye spillere som markedspladser som Cazoo, der udfordrer bilindustrien og forhandlerne på nye salgsmodeller. Forbrugere efterspørger i stigende grad alternative transport- og mobilitetskoncepter som f.eks. delebiler – udfordringerne er forskellige og mangfoldige og især bilforhandlere skal finde deres plads i en verden, hvor salgsprocessen bevæger sig mere og mere mod internettet. For ikke at glemme deleleverandørerne i IAM, som bliver nødt til at gentænke vedligeholdelseskoncepter og investere i IoT.

Jeg har arbejdet inden for autobranchen i mere end 20 år, og jeg kan hjælpe dig med at definere den næste strategiske retning for din virksomhed.

Kan jeg hjælpe din virksomhed

    Views: 44